Friday, January 2, 2015

Health Management-2 Foundational Principle of AYURVEDA

Disturbed bio-energies also have a negative influence on body tissues. Bio-energies are aggressive; body tissues, however, are only reactive. If the disturbed  Bio-energies are stronger than the tissues' ability to resist, the illness will worsen quickly. But if the tissues are stronger, the disturbances are not as serious, healing take place rather quickly.
The details of the tissues are as given below:

1. रस the word rasa juice or liquid and refers to the primary water of the body. Derived from digested food, it nourishes each and every tissue and cell of the body. In the physical body, it refers directly to the plasma or non- celluar portion of the blood, the lymph and interstitial fluids.
If this is present in sufficient amounts, the result is vitality, the urge for movement and activity, and a sense of beauty and joy. The word can be translated as "joy of life" or "essence of life". Symptoms of dhatu kshya are tiredness, sestivity to noise, jittery muscles, increased pulse and an emptiness in the heart.
            सातों धातुओं में रस की गणना सबसे पहले की गई हैइस दृड्ढि से यह सभी धातुओं में महत्त्वपूर्ण व अग्रणी माना जाता है। इसका एक कारण है कि रस के द्वारा ही समस्त धातुओं का पोषण होता है। इसके अतिरिक्त रस के माध्यम से ही सम्पूर्ण शरीर में रक्त का परिभ्रमण होता है। रस धातु का निर्माण मुख्य रूप से उस आहार रस के द्वारा होता हैजो जठराग्नि के द्वारा परिपक्व हुए आहार का परिणाम होता है।
            सार रूप् में यह कहा जा सकता है कि रस के माध्यम से पोषक तत्व व्यान वायु के द्वारा समस्त शरीर में पहुॅंचाया जाता है। यह धातु जितनी Healthy होगी व्यक्ति उतना ही सन्तुष्ट व प्रसन्न महसूस करेगा।
            कफ के निर्धारण में रस धातु की मुख्य भूमिका है। यदि रस क्षीण हो जाए तो त्वचा सूखी होगीकब्ज होने लगेगा, Mucous membrane में dryness आएगी और संक्रमण (Infection) की सम्भावना बढ़ जाएगी। माॅं का दूध व मासिक धर्म प्रभावित होगा।
            वात व पित्त दोष कुपित होकर रस धातु को क्षीण कर देते हैं। वात दोष रस धातु को सुखा सकता है व पित्त दोष इसको जला सकता है। अधिक यात्राअधिक बोलनाअधिक व्यस्तताखाने-पीने में जल की कमी व कामवासना वात दोष पैदा करता है। अधिक गर्ममिर्च मसालेक्रोध व अधिक Competitive exams की उत्तेजना पित्त दोष उत्पन्न करता है।
            रस के क्षीण होने पर जो लक्षण शरीर में उत्पन्न होते हैं वो निम्नलिखित हैं-
          शब्द का सहन न होनाहृदय कम्पशरीर का कापनाअंगों का सोनाफड़कनाअल्प चेष्टा करने पर थकावट व प्यास का अनुभव होना आदि।
            यदि रस धातु की शरीर में अधिकता होने लगे तो कफ विकारों की उत्पत्ति की सम्भावना बढ़ जाती है। व्यक्ति मन्द बुद्धि होने लगता हैमुॅंह से लार टपकती है। व्यक्ति आलसीशान्त होता है।
            रस की साम्यावस्था व्यक्ति में करुणासन्तोष व प्रेम पैदा करती है। विज्ञानमय कोष के अनुसार इड़ा नाड़ी रस का अभिवर्धन करती है व स्वाधिष्ठान चक्र से रस का नियन्त्रण होता है।
            रस धातु पर व्यक्ति का नियन्त्रण हो सकता है। यदि हम भोजन में 80% क्षारीय व 20% अम्लीय खाद्य पदार्थों का प्रयोग करें तो बहुत शुद्ध रस बनता है। उचित मात्रा में पोषक तत्व लेना व पर्याप्त जल पीना भी आवश्यक है। जो भोजन हम लेते हैं उससे आहार रस की उत्पत्ति होती है इसी आहार रस से रस धातु का निर्माण होता है।
 Deficiency of Rasa dhatus
            Dryness in the skin
            Fatigue
            Chest Pain
            Palpitations
            Trembling
            Excess Thirst
            Treatment – Lots of Liquid (room temp)
Fruit Juices, Sweet, Milk, Coconut Water, Hot Water etc.

Excess in Rasa Dhatu
            Nausea, Loss of Apetite
            Feeling of coldness in body
            Lethargy
            Feeling of heaviness
            Cough
            Low Agni
            Pallor (Paleness / पीलापन)
Treatment – Fasting, Food of herbs which are dry, Vomiting therapy (कुंजल)
Rasa Dhatu Balancing Recommendations -
Factors that Disturb the Dhatu –
1. Low Water intake,   2. Fasting beyond capacity,   3. Irregular Meal timings,   4. Eating excessive quantities of Dry foods,   5. Eating Excessive Salt,   6. Eating before the previous meal is digested,  7. Over eating,   8. Staying up late at night, 9. Insufficient Sleep,   10. Mental Stress,   11. Worry & fear.

Lifestyle & Dietary factors to favour balance of Dhatu –
1. Drink plenty of water,   2. Eat Sweet Juicy fresh fruits,   3. Eat fresh juicy vegetables,   4. Get more sleep, 5. Sleep before Pitta time,   6. Manage stress, 7. Ideally through Meditation,  8. Take herbalised full body massages.
ayurvedantayoga.wordpress.com/category/ayurveda/ayurvedic-facts-for-enjoying-good-health/sapta-7-dhatus-in-our-body
From Author's new health related book

 रक्त धातु:         

          रक्त धातु अग्नि व जल का प्रतिनिधित्व करती है, जब रक्त धातु क्षीण हो जाती है तो पित्त की गुणवत्ता व अग्नि कम हो जाती है। व्यक्ति ठण्ड महसूस करता है त्वचा अपनी कान्ति खोकर पीलेपन पर आने लगती है। व्यक्ति को पसीना व पेशाब कम आता है। मस्तिष्क में रक्त धातु की कमजोरी सुस्ती लाता है और व्यक्ति नया कुछ भी करने समझने में कठिनाई महसूस करता है। यह व्यक्ति में भ्रामक स्थिति उत्पन्न करता है।
           जब रक्त धातु की अधिकता होती है शरीर में पित्त दोष व अग्नि में वृद्धि हो जाती है। व्यक्ति को गर्मी परेशान करती है व व्यक्ति का शरीर गर्मी के बाहर निकालने का प्रयास करता है। रक्त त्वचा की ओर आने का प्रयास करता है। इससे नेत्र व त्वचा अपेक्षाकृत अधिक लाल दिखती हैं। फालतू उष्णता शरीर के मलों के द्वारा निकाली जाती है उससे व्यक्ति को बार-बार मल त्याग की इच्छा होती है, stool पतला आता है। पेशाब भी बार-बार आता है। पसीना अधिक आता है। इस पर भी यदि गर्मी शरीर से बाहर न निकल पाए तो यह शरीर के उत्तकों की झिल्ली में जलन पैदा करती है। इससे धातुएॅं जल भी सकती हैं। धातुओं के जलने पर शरीर अत्यन्त कमजोर हो जाता है। चिकित्सक उसको वात के असन्तुलन से corelate करते हैं।

            सूक्ष्म शरीर में अग्नि तत्व का निर्धारण मणिपूर चक्र व पिंगला नाड़ी करते हैं। यदि यह सन्तुलित है तो व्यक्ति में पर्याप्त मनोबलतर्कक्षमता व जानदार जीवन जीने की क्षमता होती है। किसी भी उद्देश्य अथवा अभिपान को वह पर्याप्त गीत दे सकता है। अग्नि तत्व की अधिकता व्यक्ति के अहं को बढ़ा सकती है। वात प्रधान व्यक्ति में रक्त धातु की क्षीणता होती है। कफ प्रधान व्यक्ति में रक्त तो पर्याप्त मात्रा में होता है। परन्तु उसकी गुणवता में कमी पाई जाती है।
             Rakta dhatu is said to be constituted from the metabolic refinement of Rasa dhatu. रक्त धातु उष्ण और पित्त गुण प्रधान होता है। रक्त धातु का मल पित्त होता है।
      Rakta dhatu is more than blood. It is the carrier of the fire that innigorates the body and mind. When rakta dhatu is healthy, a person feels energized with a healthy passion for life. When rakta dhatu is in excess, heat the body increases and the tissues of the body experience inflammation. When rakta dhatu is deficient, the heat in the body decreases and the tissues of the body become cold and stiff and the mind loses its sharpness and focus. The health of the rakta dhatu plays an important role in determining the health of pitta dosha.
      When rakta dhatu is depleted, the qualities of pitta dosha and fire diminish. A person feels cold, the skin loses its luster becoming pale or dusty gray, and coldness causes the body to hold on to heat by becoming constipated and by reducing urination and sweat.  In the mind, depletion of the rakta dhatu leads to dullness, and difficulty processing and understanding new information. This often leads to confusion and misunderstandings.

When the rakta dhatu is in excess, the qualities of pitta dosha and fire increase. A person feels warmer. As heat builds up in the body, the body tries to release the heat. This occurs in several ways. One way is through the skin. Vasodilatation brings blood to the surface in order to cool it off. This makes the skin appear redder. At first, the skin takes on a nice luster but if the heat continues to build, rashes develop. Vasodilatation may also be seen in the eyes which also become reddened. The body tries to release the excess heat along with the malas of the body. The frequency of bowel movements increases and the stools may become loose. The frequency of urination also increases. The most noticeable sign of the body trying to reduce excess heat, however, is often experienced as an increase in sweat. If the excess heat can not be adequately removed, it will result in burning sensations within the mucous membranes and eventually inflammation and fever. As the heat spreads, any tissue or organ can be affected.

It is vitiation of the pitta dosha that causes the rakta dhatu to increase.  The fire of pitta increases the fire of the rakta dhatu. An increase in the rakta dhatu results in feeling warmer and more intense. Lifestyle factors that increase the rakta dhatu are those that increase pitta dosha such as high intellectual study, focus and heavy exercise as well as a diet that is too hot and spicy. While pitta dosha vitiation usually increases the rakta dhatu when it goes on for too long or becomes too intense, it will eventually burn out the dhatu. This results in a decrease in the dhatu. The body becomes unable to hold onto the heat – feels cold and becomes easily fatigued. Most practitioners equate this with a vata imbalance. However, it is the result of burn out. 

In the subtle body, the qualities of fire flow through the manipura chakra and the pingala nadi bringing about strong and intense drives and feelings including: passion, focus, reason and logic.  The state of the rakta dhatu is tied to the flow of prana through these energetic channels. When rakta dhatu is healthy, these feelings and drives are well balanced within the constitutional nature of the individual. As rakta dhatu becomes depleted the flow of fiery qualities through the nadi and chakra decrease and there is a decrease in these feelings and drives. When rakta dhatu is in excess, these feelings and drives increase. However, as they increase beyond their constitutional balance, they become tainted by the attachments and the desires of the ego. 

Healing the rakta dhatu means restoring the proper quantity and quality of fire in the body and mind. The proper quantity is based upon the constitutional tendency of the individual. Those with more pitta in their constitution will naturally have more rakta dhatu. This makes depletion less likely and excess more likely. Those with more of a vata constitution tend to have a naturally lower amount of rakta dhatu and are most susceptible to depletion. Those with a kapha constitution tend to have an adequate quantity of rakta dhatu. However, the dhatu tends to be of poorer quality.

The quantity and quality of rakta dhatu depends upon the intake of the fire element. Food must first be digested by the main digestive fire (jatharagni). This produces ahara rasa which is then digested by rasagni to produce rasa dhatu and its related tissues. A portion of the rasa dhatu is then digested by the raktagni to produce rakta dhatu and its related tissues. When rakta agni is functioning properly and when it has received adequate rasa for transformation, the rakta produced will be of an ideal quantity and of the highest quality.

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